1. Minkälaisissa varauksissa suositellaan käytettävän yleisiä huoneiden vauraus ja peruutusehtoja?
Yksittäisten henkilöiden tekemissä varauksissa, huomioiden että netti varaukset on tehty majoitusliikkeen omilta sivuilta.
2. Selvitä milloin varauksen katsotaan olevan vahvistettu?
Varaus on sitova silloin kun se on vahvistettu suullisesti, kirjallisesti tai esimerkiksi sähköpostitse. Majoitusliike voi asettaa varaukselle varausmaksun.
3. Mikä on ns. suositeltava chek in aika ?
Suositeltu saapumisaika on klo 16. Majoitusliike pitää huonetta varattuna asiakkaalle klo 18 saakka, mikäli asiakas saapuu myöhemmin, on hänen sovittava siitä majoitusliikkeen kanssa erikseen. Majoitusliikkeellä voi olla tästä poikkeavia tulo aikoja.
4. Mitä varaustakuu merkitsee asiakkaalle ja hotellille?
Varauksen varmistamiseen voivat kansainvälisten luottokorttien haltijat käyttää varaustakuuta. Tämä tarkoittaa sitä että laskutustiedot antaessaan saa asiakas pitää huonetta varattuna klo 18 jälkeen, ilman erillistä ilmoitusta. Majoitusliike vastaavasti luovuttaa asiakkaalle osoitetietonsa, verollisen huonehinnan,varausnumeron ja peruutusehdot. Lisäksi annetaan yhden vuorokauden verollista hintaa vastaava veloitus, siltä varalta jos asiakas rikkoo peruutushetoja.
5. Mitkä peruutusehdot sovit seuraavissa varauksissa? 1hengen huone 5. -16.1.2016 , 10kpl 1hengen huoneita 15.18.2016
Yleisten peruutusehtojen mukaisesti asiakkaan tulee perua varaus viimeistään edellisenä päivänä ennen klo 18, jolloin hänelle ei koidu kustannuksia.
Miten tilanne muuttuu kun varaus on tehty matkailuhotelliin?
Majoitusliikkeellä on oikeus laatia erityisehdot mikäli se on perusteltavaa.
7. Missä tilanteessa asiakkaalta voidaan periä majoitusvuorokauden hinta?
Asiakkaan rikkoessa yleisiä peruutusehtoja. Sekä mikäli asiakas ei ilmoita sovittua aikaisemmasta lähdöstä.
8. Hotelli on joutunut luovuttamaan asiakkaan huoneen toiselle asiakkaalle. Klo on 17 ja olet vastaanotossa ja asiakkaat saapuvat hotelliin. Miten toimit tilanteessa ?
Hotelli varaa asiakkaalle huoneen toisesta, mahdollisimman samantasoisesta Hotellista ( jos ei mahdollista niin aina parempi tasoisesta). Sekä maksaa kaikki muut vaihdosta aiheutuneet kulut asiakkaalle.
8. Kerro kolme esimerkkiä milloin hotelli voi periä useamman vuorokauden hinnan majoituksesta?
Mikäli asiakas joudutaan poistamaan oman käytöksensä vuoksi Hotellista, joutuu hän tällöin korvaamaan varatun yön hinnan. Mikäli asiakas jää saapumatta, on majoitusliikkeellä oikeus veloittaa yhden vuorokauden hinta, jos huonetta ei saada myytyä eteenpäin. Jos asiakas peruuttaa useamman yön varauksen alle kaksi päivää ennen, eikä huonetta saada myytyä sen jälkeen, veloitetaan asiakkaalta koko hinta.
9. Mitkä tilanteet ovat ns. Forse majeure- tapauksia ?
Forse majeure- on sopimusoikeudessa käytettävä termi joka tarkoittaa osapuolista riippumatonta, odottamatonta poikkeuksellista tapahtumaa joka estää sovitun velvollisuuden täyttämistä. Näitä olisivat esimerkiksi luonnon järjestämät tapahtumat, kuten maanjäristys tai hirmumyrsky.
10. Missä tilanteessa hotelli on vastuussa asiakkaan omaisuudesta?
Ainoastaan tilanteissa joissa hotelli on ottanut säilytykseen asiakkaan omaisuutta ilman että on selkeästi tuonut esille ettei ota siitä vastuuta.
11. Missä tilanteessa perit asiakkaalta ennakkomaksun?
Majoitusliikkeellä on oikeus tehdä veloitus tai ennakkovarmennus kansainväliseltä luottokortilta. Myös muilta asiakkailta voidaan periä kohtuullinen vakuus lisäpalveluista sisäänkirjautumisen yhteydessä.
12. Mikä instanssi ratkoo majoitusliikkeen ja asiakkaan välisiä riitoja?
Ensisijaisesti majoitusliike ja asiakas selvittävät erimielisyydet, apua asiakas voi saada myös kuluttajaoikeusneuvojalta. Asiakas voi myös saattaa erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.